Barokkens mure lever og
ånder stadig i Rom
Da Kristian Begtorp første gang kom til Rom var i 1954. Drengen fra Mols var blevet en mand og skulle ned til kunstnernes Mekka. Det blev ikke et ophøjet øjeblik for Kristian Begtorp. Derimod en varmere følelse:
Da Kristian Begtorp første gang kom til Rom var i 1954. Drengen fra Mols var blevet en mand og skulle ned til kunstnernes Mekka. Det blev ikke et ophøjet øjeblik for Kristian Begtorp. Derimod en varmere følelse: At være hjemme. Allerede før han havde fået ordnet de nødvendige arrangementer, såsom et sted at overnatte, satte han sig ned og fæstnede den første akvarel på papir.
Det var en betagelse af farverne, der gjorde at Begtorp følte sig tilpas. Og akvarel-kassen havde i hele hans liv som kunstner været en trofast følgesvend på rejser, og her kunne den komme i brug til det, den var bedst til: At indfange skiftende stemninger.
Men Kristian Begtorp skelner meget. En akvarel gøres færdig på stedet. Ellers bruges den kun som inspiration til arbejdet med farverne, der virkeligt er det, der optager Begtorp ved Rom.
– Roms lys og farve findes ikke tilsvarende. Husenes facader er holdt i jordfarvernes skala af okker, gylden, brunlig/grå, over i de orange og mørkrødelige nuancer. Farverne har fået deres karakter gennem tiden og deres udvikling i vind, regn og sol. De underliggende farver trænger igennem de øverste lag, så de får en sjæl, der forandrer sig med vejrliget, enten tungt og monotont eller i solskinnet sprællevende og smittende med glæde.
Sådan har Kristian Begtorp karakteriseret sit Rom.
Det er dette Rom, der findes i disse serigrafier. Med temaer fra det antikke Rom, men farverne som Rom af i dag.
Kristian Begtorp har nok Frederiksberg som sin adresse. Men hans kunst kommer altid et andet sted fra. Når det ikke er Rom, er det Mols.
Han har stadig atelier på sin hjemegn med udsigt over Begtrup Vig, Helgenæs og Molshoved.
Mange af Begtorps kunstneriske fremskridt er sket med Mols som kulisse – eller måske rettere som medspiller. Fra et naturalistisk udgangspunkt har han bevæget sig i retning af langt mere ladede motiver. Igen med farverne som det ledende tema. Og med det kultiverede landskab som foretrukken model.
– Min arbejdsmåde er blevet med mange lag farve på hinanden.
Begtorps arbejde med farverne gør hans billedsprog forståeligt overalt. Så selv om han har sine to fix-punkter i Rom og på Mols er det ingen modsætning at han – bortset fra alle sine danske udstillinger og salg – har haft flest separat-og gruppe-udstillinger i England.
Farverne forstås af alle.