HØJTRYK
DYBTRYK
PLANTRYK
ANDRE TEKNIKKER
Originalgrafik eller reproduktion
Signering og nummerering
Litteratur
Tekst: Hanne Abildgaard
Tegninger: Jesper Deleuran
Ordet grafik er dannet af det græske ord grefein, der betyder at skrive eller at tegne. I sin oprindelse betegner det altså tegninger, men det bruges i dag om tryk, i særdeleshed om trykt billedkunst.
Grafik er en billedkunstnerisk form, der muliggør fremstilling af mange originale eksemplarer af samme værk. Målet for de forskellige grafiske teknikker har altid været at skabe en mangfoldiggørelse, der er så ensartet og uforvansket som overhovedet muligt.
Der er altså et folkeligt element i selve grafikkens karakter, som adskiller den fra den klassiske billedkunst som maleri, skulptur, tegning osv., som er unikke værker.
Udviklingen af grafikken har været helt afgørende for billeders udbredelse ud over ganske snævre rammer. Før grafikkens tid var det at eje billeder stort set forbeholdt kirke, konger, adel og ganske få rigmænd. Grafikken demokratiserede kunstbesiddelsen. Der er ganske vist begrænsninger på det enkelte oplags størrelse alt efter hvilken teknik, man vælger, men grafik har gjort kunst så overkommelig i pris, at det er blevet muligt for stort set enhver at have den på væggene.
Hvor kommer den fra?
Det ældste stykke grafik man kender, er et kinesisk træsnit, der er forsynet med årstallet 868. Grafikkens historie begynder i Europa omkring år 1400.
De tidlige grafiske teknikker voksede ud af forskellige håndværksmæssige traditioner og udviklede sig kun gradvist til selvstændige kunstneriske udtryksformer. Træsnittets udvikling står således i gæld til stoftrykkets stempelagtige aftrykning af motiver, og det fandt tidligt anvendelse ved fremstilling af kortspil. Kobberstikket har sine rødder i guldsmedenes værksteder og er i familie med de ciseleringer, man indridsede i metallet.
De tre grundtyper
Grafikken spænder efterhånden over et vældigt og meget varieret udtryksregister. De klassiske grafiske teknikker, som blev udviklet i 1400-tallet, er stadig i brug, og ud over disse er der især i de sidste to århundreder kommet en næsten uoverskuelig række nye til.
Stadig er det dog sådan, at alle grafiske fremgangsmåder kan placeres i de tre grundtyper højtryk, dybtryk og plantryk. Denne inddeling er trykteknisk. Betegnelserne siger altså noget om fremgangsmåden under trykningen – ikke nødvendigvis noget om udseendet eller karakteren af det grafiske blad, der kommer ud af det.