Artist reviews

Anmeldelse af Svend Wiig Hansens linoleumssnit nr. 87

af Jakob Gormsen Svend Wiig Hansen debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling som billedhugger i 1946 og som maler i 1948. Men det var i 1950erne, at han slog afgørende igennem med en række skulpturer af mennesket som en integreret del af naturen i "Moder Jord" og "Kvindetangoc" (begge Statens Museum for Kunst). Ikke mindst gennem maleriet og…

Anmeldelse af Poul Sørensens linoleumssnit nr. 84

Af Eric Kaare En vrinsken flænger luften. Hove bokser vildt, dyrets næsebor er vidt udspilede. Formanden træder tilbage og værger for sig med den ene arm løftet. De andre – tilskuerne har rykket sig tilbage i ærbødig og sikker afstand. Hesten danser tungt på bagbenene og slår med det blindede øje og indhyllede hovede i…

Anmeldelse af Jeff Ibbos heliografi nr. 83

<p><em>Af Eric Kaare</em></p><p align=”left”>N&aring;r S&oslash;ren Brun fra Radisserne gr&aelig;mmes, kan kan jo g&aring; til den store gr&aelig;skarmand og h&aring;be p&aring; &aring;ndelig st&oslash;tte.</p><p align=”left”>Personen p&aring; Jeff Ibbos billede gr&aelig;mmer sig vist ogs&aring;. Han ser ud som om, han har spillet sig til et hjem i ruiner. Hvordan er han kommet derud? Hvad har drevet ham? Var…

Anmeldelse af Tove Hummels zinktryk nr. 69

Af Jakob Gormsen Tove Hummels koldnålsradering viser en sovende pige. Fuldstændig afslappet i en tryghedens stille verden. I motivet spores hver ridse, nålen har lavet i zinken, grov eller fin, som en øm, kærtegnende linje på papiret. En set og oplevet situation og en umiddelbar glæde ved at betragte et barn med alt, hvad der…

Anmeldelse af Mogens Hoffs litografier nr. 182 A og 182 B

<p><em>Af Jakob Gormsen</em>&nbsp;</p>Det f&oslash;rste der sl&aring;r en, n&aring;r man ser Vasconcellos&#39; litografi er farverne, der er i gule og brune nuancer iblandet gr&aring;t – hvor det hvide papir f&aring;r lov til at spille med i raffinerede lysvirkninger. Det giver billedet en hektisk udstr&aring;ling. Hertil bidrager ogs&aring; de mange varierede firkanter i d&oslash;r, v&aelig;gge, paneler, b&oslash;ger,…

Anmeldelse af Knud Dues Heliografik nr.63.

Af Jakob Gormsen Kunstklubbens tryk er Knud Dues første arbejde i den teknik, som hedder heliografik, hvor en tushtegning overføres spejlvendt med sort litografisk kridt på et stykke gennemsigtig plastik med ru overflade. Det kan lade sig gøre at fæstne motivet direkte i naturen – og man kan så trykke direkte uden komplicerede mellemled, og…